Notice: Undefined variable: lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 14

Notice: Undefined variable: c_lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 16

Notice: Undefined variable: c_lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 18
Billiard Club Balabuška

STŘEDEČNÍ TURNAJE 9BALL 

AMATÉRSKÉ TURNAJE KAŽDOU STŘEDU OD 18:45


 

ZVEME VÁS DO BILLIARDU

Středeční turnaje:

Registrace do 18:45
Začátek turnaje 19:00

Prezentace telefonicky nebo SMS na čísle: +420 608113124. 

REZERVACE KULEČNÍKU A ŠIPEK

+420241482331

Prosím, volejte mezi 14.00 - 02.00


Pro firemní akce volejte

+420 608113124

balabuska@balabuska.cz 

1. Všeobecná pravidla
Následující všeobecná pravidla se vztahují na všechny discipliny, pokryté těmito pravidly, s výjimkou přímého rozporu se specifickými pravidly discipliny. Dále směrnice pro poolový kulečník pokrývají aspekty hry, které nejsou přímo zmíněny v pravidlech hry, jako např. specifikaci vybavení nebo organizaci soutěží.
Discipliny poolového kulečníku se hrají na plochém stole pokrytém suknem a ohraničeném gumovými mantinely. Hráč používá tágo k zasáhnutí bílé koule, která následně zasahuje barevné koule. Cílem je potápět barevné koule do šesti kapes, umístěných na hranici s mantinely. Discipliny se liší s ohledem na skutečnost, které koule jsou řádnými cíli a jaké jsou požadavky na výhru v zápasu.

1.1 Odpovědnost hráče
Odpovědností hráče je znalost všech pravidel, směrnic a rozpisů použitých pro soutěž. I když turnajové orgány budou činit všechna rozumná opatření, aby takové informace byly řádně vhodnou formou dostupné všem hráčům, je konečná odpovědnost na hráčích.

1.2 Rozehrání o pořadí
Rozehrání je prvním strkem zápasu a určuje pořadí pro hru. Hráč, který vyhraje rozehrání, rozhoduje o tom, kdo bude hrát jako první. Rozhodčí umístí kouli na každé straně stolu do záhlaví blízko přední čáře. Hráči zahrají přibližně ve stejném čase tak, aby zasáhli svou koulí zadní mantinel s cílem vrátit kouli blíž k přednímu mantinelu, než soupeř. Rozehrávací strk je chybný a nemůže vyhrát, pokud rozehraná koule:
(a) překročí podélnou čáru;
(b) kontaktuje zadní mantinel víc než jednou;
(c) je potopená nebo vyhozená ze stolu;
(d) dotkne se podélného mantinelu; nebo
(e) koule se zastaví v rámci rohové kapsy tak, že překročí linii předního mantinelu.
Navíc bude rozehrání vadné, pokud dojde k faulu na bílé, jinému než 6.9 Koule v pohybu. Hráči zopakují rozehrání, pokud:
(a) rozehrávaná koule je zasažena až poté, co druhá koule již zasáhla zadní mantinel;
(b) rozhodčí není schopen určit, která z koulí se zastavila blíž k přednímu mantinelu;
(c) obě rozehrání byla vadná.

1.3 Vybavení používané hráčem
Vybavení musí odpovídat existujícím specifikacím WPA pro vybavení. Obecně hráči nemají povoleno zavádět neobvyklé vybavení do hry. Použití uvedené níže, mimo jiné, je považováno za normální. Pokud si hráč není jist konkrétním využitím vybavení, měl by to probrat s vedením turnaje před zahájením hry. Vybavení musí být používáno pouze pro účel a způsobem, k němuž bylo vybavení určeno. (viz 6.16 Nesportovní chování)
(a) Tágo – hráč je oprávněn během zápasu střídat tága, jako jsou rozstřelovací, skákací a normální tága. Smí užívat jak zabudované, tak přídavné nástavce k prodloužení délky tága.
(b) Křída – hráč smí používat křídu na hlavičku tága, aby předcházel kiksům, a smí používat svou vlastní křídu, pokud je její barva v souladu se suknem.
(c) Mechanické můstky (hrábě) – hráč smí použít nejvíce dva můstky k podpoře tága během strku. Složení můstků je na hráči. Smí použít svůj vlastní můstek, pokud je podobný můstkům standardním.
(d) Rukavice – Hráč smí používat rukavice pro zlepšení úchopu a/nebo funkce ručního můstku.
(e) Pudr – Hráč má povoleno užívání pudru v rozumném množství, určeném rozhodčím.

1.4 Nastavování koulí
Koule jsou nastavovány (vraceny do hry na stůl) na podélnou čáru (na dlouhou osu stolu) co nejtěsněji k zadnímu bodu a mezi zadní bod a zadní mantinel, a to bez pohnutí překážejících koulí. Když vracená koule nemůže být nastavena na zadní bod, měla by být nastavena do kontaktu (je-li to možné) s příslušnou překážející koulí. Pokud však bude bílá koule sousedem nastavené koule, neměla by být koule nastvena do kontaktu s bílou; malá mezera musí být zachována. Je-li celá podélná čára až k zadnímu mantinelu blokována jinými koulemi, nastaví se koule před zadní bod co nejtěsněji k němu.

1.5 Hra z ruky
Při hře z ruky smí hráč umístit bílou kouli kamkoliv na hrací plochu (viz 8.1 Součásti stolu) a smí pokračovat v přemisťování koule, dokud neuskuteční strk (viz definici 8.2 Strk). Hráči mohou použít libovolnou část tága k přemisťování koule, včetně hlavičky tága, avšak bez pohybu pro dopředný úder. V některých hrách a pro většinu rozstřelů může být umístění omezeno na záhlaví v závislosti na pravidlech hry. Pak mohou vzniknout fauly 6.10 Vadné umístění bílé a 6.11 Vadná hra ze záhlaví.
Zahrává-li hráč z ruky v záhlaví a všechny legální cílové koule se nacházejí v záhlaví, smí požádat, aby legální cílová koule, která se nachází nejblíž k přední čáře, byla přemístěna k zadnímu bodu (viz 1.4). Pokud dvě nebo více koulí jsou ve stejné vzdálenosti od přední čáry, může hráč určit, která z nich má být takto přemístěna. Cílová koule, stojící přímo na přední čáře, je hratelná.

1.6 Řádný hlášený strk
Ve hrách, v nichž je hráč povinen hlásit strky, musí být pro každý strk ohlášena zamýšlená koule a kapsa, pokud to není zřejmé. Podrobnosti strku, jako zásahy mantinelů nebo jiné kontaktované nebo i potopené koule nehrají roli. Pro jeden strk lze ohlásit pouze jedinou kouli.
Pro započítání hlášené koule musí být rozhodčí přesvědčený, že byl zahrán zamýšlený strk. Pokud by tedy byla možnost záměny, např. při hraní přes mantinel, kombinace nebo podobného strku, hráč na strku by měl kouli a kapsu hlásit. Je-li rozhodčí nebo soupeř na pochybách, jaký strk má být zahrán, měl by požádat o nahlášení strku.
Ve hlášených hrách může hráč na strku ohlásit „jistotu“ místo koule a kapsy a pak po strku předat hru soupeři. Zda budou koule po jistotě vraceny na stůl, záleží na pravidlech konkrétní hry.

1.7 Sednutí koulí
Koule si může drobně sednout poté, co se zdá, že se již zastavila, nejspíš v důsledku drobných nepřesností koule nebo stolu. Pokud to nevyvolá spadnutí koule do kapsy, je to pokládáno za běžné riziko hry a koule se nepřemisťuje zpět. Pokud koule spadne do kapsy v důsledku takového sednutí, pak je tato navrácena co nejpřesněji do své původní pozice. Pokud si koule sedne do kapsy během nebo těsně před zahráním strku, a má to vliv na strk, rozhodčí obnoví pozici a strk se zopakuje. Hráč na strku není potrestán za strk v okamžiku sednutí koule. (Viz také 8.3 Potopené koule).

1.8 Obnova pozice
Je-li nezbytné obnovit pozici koulí nebo je očistit, rozhodčí umístí posunuté koule do jejich původních pozic podle svých nejlepších schopností. Hráči jsou povinni akceptovat rozhodnutí rozhodčího o umístění.

1.9 Vnější rušení
Pokud se během strku vyskytne vnější rušení, které má vliv na výsledek tohoto strku, rozhodčí obnoví postavení koulí před strkem a strk se zopakuje. Pokud rušení nemělo vliv na strk, rozhodčí přenastaví zasažené koule a hra pokračuje. Pokud koule nelze nastavit do jejich původních pozic, situace se vyhodnotí jako pat.

1.10 Vyžádání rozhodnutí a pravidla protestu
Pokud má hráč pocit, že se rozhodčí dopustil chyby při rozhodování, může rozhodčího požádat, aby přehodnotil své rozhodnutí nebo nevyhlášení rozhodnutí, ale rozhodnutí rozhodčího jsou konečná. Přesto, pokud má hráč pocit, že rozhodčí neuplatňuje pravidla správně, může požádat o rozhodnutí stanovenou odvolací autoritu. Rozhodčí přeruší hru, dokud odvolání probíhá (viz také část (d) pravidla 6.16 Nesportovní chování). Fauly musejí být hlášeny bezprostředně (viz 6. Fauly).

1.11 Odstoupení
Když hráč odstoupí, ztrácí zápas. Například, když hráč rozšroubuje své sešroubované hrací tágo v době, kdy je soupeř u stolu a během soupeřovy rozhodující hry v zápase, bude to pokládáno za odstoupení ze zápasu.

1.12 Pat
Pokud rozhodčí shledá, že není dosahováno žádného pokroku směrem k výsledku, vyhlásí své rozhodnutí a každý z hráčů dostane tři další náběhy u stolu. Pak, pokud rozhodčí usoudí, že stále nedošlo k pokroku, oznámí pat. Pokud souhlasí oba hráči, může být pat vyhlášen i bez odehrání tří dodatečných náběhů. Procedura pro pat je specifikována v pravidlech jednotlivých her.

4. Čtrnáctka
Čtrnáctka (straight pool), známá také jako 14.1 nekonečná (14.1 Continuous Pool), se hraje s patnácti barevnými a s bílou koulí. Každá koule, potopená při řádném hlášeném strku, se počítá za jeden bod a první hráč, který dosáhne požadovaného skóre, vyhrává zápas. Poté, co je potopeno čtrnáct koulí, jsou tyto koule přestavěny do trojúhelníku a hráč na strku pokračuje ve hře.

4.1 Rozehrání o rozstřel
Hráči rozehrávají pro stanovení, kdo bude první na strku (viz 1.2 Rozehrání o pořadí).

4.2 Stavění koulí pro čtrnáctku
Pro otevírací rozstřel se staví patnáct barevných do trojúhelníku s čelní koulí na zadním bodu. Při přestavění se čelní koule vynechá, takže se staví pouze čtrnáct koulí. Vyznačený obrys trojúhelníku se využívá pro stanovení, zda zamýšlená rozstřelová koule nezasahuje do oblasti pro stavění trojúhelníku.

4.3 Otevírací rozstřel
Pro otevírací rozstřel platí následující pravidla:
(a) Bílá koule se rozehrává z ruky v záhlaví,
(b) Pokud nebyla potopena hlášená koule, pak musí bílá a dvě barevné koule narazit na mantinel, jinak jde o faul při rozstřelu (viz 8.4 Hra na mantinel). Ten se trestá odečtením dvou bodů od skóre hráče na strku (viz 4.10 Faul při rozstřelu). Soupeř může akceptovat koule v pozici nebo si může vyžádat, aby hráč na strku opakoval otevírací rozstřel, dokud nesplní požadavky na otevírací rozstřel nebo dokud sám neakceptuje pozici na stole (viz 4.11 Závažné fauly).

4.4 Pokračování hry a výhra zápasu
Hráč zůstává na strku, dokud pokračuje v řádném potápění hlášených koulí nebo zvítězí v zápase dosažením požadovaného počtu bodů. Když je řádně potopeno čtrnáct koulí z nastavení, zápas se přeruší na dobu přestavění koulí.

4.5 Povinné hlášení koulí
Strky je nutno hlásit, jak je vysvětleno v 1.6 Řádný hlášený strk. Hráč na strku může ohlásit „jistotu“, v jejímž důsledku hra po skončení strku přejde na soupeře a všechny koule, potopené při jistotě, jsou vráceny k zadnímu bodu.

4.6 Nastavování koulí
Všechny koule, potopené při faulu nebo při jistotě, nebo potopené bez hlášené koule a také všechny koule, vyražené ze stolu, se vrací na stůl k zadnímu bodu (viz 1.4 Nastavování koulí). Má-li být vrácena na stůl patnáctá koule a čtrnáct koulí nebylo zasaženo, bude tato koule vrácena na čelné místo v trojúhelníku a rozhodčí může použít trojúhelník pro zajištění těsného nastavení.

4.7 Bodování
Hráč na strku získává jeden bod za řádně potopenou hlášenou kouli. Každá dodatečná koule, potopená při takovém strku, se počítá rovněž za jeden bod. Fauly jsou trestány odečítáním bodů od skóre chybujícího hráče. Skóre může nabýt záporné hodnoty v důsledku trestů za fauly.

4.8 Zvláštní situace při stavění koulí
Když bílá nebo patnáctá barevná koule překáží přestavění čtrnácti koulí, použijí se následující speciální pravidla. Koule překáží přestavění, pokud leží uvnitř nebo přesahuje obrys oblasti pro stavění troúhelníku.
(a) Je-li potopena patnáctá koule při strku, který potopil čtrnáctou louli, je přestavěno všech patnáct koulí
(b) pokud přestavění překážejí obě koule, je přestavěno všech patnáct koulí a bílá se zahrává z ruky v záhlaví
(c) pokud přestavění překáží pouze barevná koule, je tato koule přemístěna na přední bod, případně na středový bod, pokud je přední bod blokován. (d) pokud přestavění překáží pouze bílá koule, je tato koule přemístěna následovně: nachází-li se barevná koule vně záhlaví nebo na přední čáře, zahrává se bílá z ruky v záhlaví; pokud se barevná koule nachází v záhlaví, bílá se přemístí na přední bod, případně na středový bod, pokud je přední bod blokován.
V těchto případech neexistují jakákoliv omezení, na kterou barevnou má hráč na strku hrát svůj první strk po přestavění koulí.

4.9 Běžné fauly
Dopustí-li se hráč na strku běžného faulu, je mu odečten jeden bod ze skóre, koule jsou podle potřeby vráceny na stůl a hra přechází na soupeře. Bílá koule zůstává v pozici s výjimkami, uvedenými níže. Za běžné jsou pokládány následující fauly:
6.1 Potopení nebo vyražení bílé ze stolu: bílá se zahrává z ruky v záhlaví (viz 1.5 Hra z ruky)
6.3 Bez mantinelu po kontaktu
6.4 Bez doteku nohy s podlahou
6.5 Vyražená koule ze stolu: všechny vyražené koule se vracejí k zadnímu bodu
6.6 Dotek koule
6.7 Dvojdotek / spící koule
6.8 Prostrk
6.9 Koule v pohybu
6.10 Vadné umístění bílé
6.11 Vadná hra ze záhlaví: po faulu dle druhého paragrafu z 6.11 rozehrává soupeř bílou z ruky v záhlaví
6.12 Tágo na stole
6.13 Hra mimo pořadí
6.15 Pomalá hra

4.10 Faul rozstřelu
Faul rozstřelu se trestá ztrátou dvou bodů, jak je zmíněno v 4.3 Otevírací rozstřel, a také možným opakováním rozstřelu. Dojde-li souběžně jak k běžnému faulu i k faulu rozstřelu, je to pokládáno za faul rozstřelu.

4.11 Závažné fauly
Do pravidla 6.14 Navazující fauly se započítávají pouze běžné fauly, takže faul rozstřelu se nebere jako jeden ze tří faulů. Za třetí faul se odečte jeden bod jako obvykle, pak se odečte dalších patnáct bodů trestu a počítadlo faulů chybujícího hráče se vynuluje. Všech patnáct koulí se přenastaví a chybující hráč je povinen zahrát strk podle pravidel otevíracího rozstřelu. Pro 6.16 Nesportovní chování rozhodne rozhodčí s ohledem na povahu přestupku.

4.12 Pat
V případě patu (viz 1.12 Pat) hráči provedou nové rozehrání o rozstřel, aby se určilo, kdo bude zahrávat otevírací rozstřel.