Notice: Undefined variable: lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 14

Notice: Undefined variable: c_lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 16

Notice: Undefined variable: c_lang in /home/balabuska/www.balabuska.cz/http/index.php on line 18
Billiard Club Balabuška

STŘEDEČNÍ TURNAJE 9BALL 

AMATÉRSKÉ TURNAJE KAŽDOU STŘEDU OD 18:45


 

ZVEME VÁS DO BILLIARDU

Středeční turnaje:

Registrace do 18:45
Začátek turnaje 19:00

Prezentace telefonicky nebo SMS na čísle: +420 608113124. 

REZERVACE KULEČNÍKU A ŠIPEK

+420241482331

Prosím, volejte mezi 14.00 - 02.00


Pro firemní akce volejte

+420 608113124

balabuska@balabuska.cz 

NOVÁ DISCIPLÍNA 10'ball

1. Všeobecná pravidla
Následující všeobecná pravidla se vztahují na všechny discipliny, pokryté těmito pravidly, s výjimkou přímého rozporu se specifickými pravidly discipliny. Dále směrnice pro poolový kulečník pokrývají aspekty hry, které nejsou přímo zmíněny v pravidlech hry, jako např. specifikaci vybavení nebo organizaci soutěží.
Discipliny poolového kulečníku se hrají na plochém stole pokrytém suknem a ohraničeném gumovými mantinely. Hráč používá tágo k zasáhnutí bílé koule, která následně zasahuje barevné koule. Cílem je potápět barevné koule do šesti kapes, umístěných na hranici s mantinely. Discipliny se liší s ohledem na skutečnost, které koule jsou řádnými cíli a jaké jsou požadavky na výhru v zápasu.

1.1 Odpovědnost hráče
Odpovědností hráče je znalost všech pravidel, směrnic a rozpisů použitých pro soutěž. I když turnajové orgány budou činit všechna rozumná opatření, aby takové informace byly řádně vhodnou formou dostupné všem hráčům, je konečná odpovědnost na hráčích.

1.2 Rozehrání o pořadí
Rozehrání je prvním strkem zápasu a určuje pořadí pro hru. Hráč, který vyhraje rozehrání, rozhoduje o tom, kdo bude hrát jako první. Rozhodčí umístí kouli na každé straně stolu do záhlaví blízko přední čáře. Hráči zahrají přibližně ve stejném čase tak, aby zasáhli svou koulí zadní mantinel s cílem vrátit kouli blíž k přednímu mantinelu, než soupeř. Rozehrávací strk je chybný a nemůže vyhrát, pokud rozehraná koule:
(a) překročí podélnou čáru;
(b) kontaktuje zadní mantinel víc než jednou;
(c) je potopená nebo vyhozená ze stolu;
(d) dotkne se podélného mantinelu; nebo
(e) koule se zastaví v rámci rohové kapsy tak, že překročí linii předního mantinelu.
Navíc bude rozehrání vadné, pokud dojde k faulu na bílé, jinému než 6.9 Koule v pohybu. Hráči zopakují rozehrání, pokud:
(a) rozehrávaná koule je zasažena až poté, co druhá koule již zasáhla zadní mantinel;
(b) rozhodčí není schopen určit, která z koulí se zastavila blíž k přednímu mantinelu;
(c) obě rozehrání byla vadná.

1.3 Vybavení používané hráčem
Vybavení musí odpovídat existujícím specifikacím WPA pro vybavení. Obecně hráči nemají povoleno zavádět neobvyklé vybavení do hry. Použití uvedené níže, mimo jiné, je považováno za normální. Pokud si hráč není jist konkrétním využitím vybavení, měl by to probrat s vedením turnaje před zahájením hry. Vybavení musí být používáno pouze pro účel a způsobem, k němuž bylo vybavení určeno. (viz 6.16 Nesportovní chování)
(a) Tágo – hráč je oprávněn během zápasu střídat tága, jako jsou rozstřelovací, skákací a normální tága. Smí užívat jak zabudované, tak přídavné nástavce k prodloužení délky tága.
(b) Křída – hráč smí používat křídu na hlavičku tága, aby předcházel kiksům, a smí používat svou vlastní křídu, pokud je její barva v souladu se suknem.
(c) Mechanické můstky (hrábě) – hráč smí použít nejvíce dva můstky k podpoře tága během strku. Složení můstků je na hráči. Smí použít svůj vlastní můstek, pokud je podobný můstkům standardním.
(d) Rukavice – Hráč smí používat rukavice pro zlepšení úchopu a/nebo funkce ručního můstku.
(e) Pudr – Hráč má povoleno užívání pudru v rozumném množství, určeném rozhodčím.

1.4 Nastavování koulí
Koule jsou nastavovány (vraceny do hry na stůl) na podélnou čáru (na dlouhou osu stolu) co nejtěsněji k zadnímu bodu a mezi zadní bod a zadní mantinel, a to bez pohnutí překážejících koulí. Když vracená koule nemůže být nastavena na zadní bod, měla by být nastavena do kontaktu (je-li to možné) s příslušnou překážející koulí. Pokud však bude bílá koule sousedem nastavené koule, neměla by být koule nastvena do kontaktu s bílou; malá mezera musí být zachována. Je-li celá podélná čára až k zadnímu mantinelu blokována jinými koulemi, nastaví se koule před zadní bod co nejtěsněji k němu.

1.5 Hra z ruky
Při hře z ruky smí hráč umístit bílou kouli kamkoliv na hrací plochu (viz 8.1 Součásti stolu) a smí pokračovat v přemisťování koule, dokud neuskuteční strk (viz definici 8.2 Strk). Hráči mohou použít libovolnou část tága k přemisťování koule, včetně hlavičky tága, avšak bez pohybu pro dopředný úder. V některých hrách a pro většinu rozstřelů může být umístění omezeno na záhlaví v závislosti na pravidlech hry. Pak mohou vzniknout fauly 6.10 Vadné umístění bílé a 6.11 Vadná hra ze záhlaví.
Zahrává-li hráč z ruky v záhlaví a všechny legální cílové koule se nacházejí v záhlaví, smí požádat, aby legální cílová koule, která se nachází nejblíž k přední čáře, byla přemístěna k zadnímu bodu (viz 1.4). Pokud dvě nebo více koulí jsou ve stejné vzdálenosti od přední čáry, může hráč určit, která z nich má být takto přemístěna. Cílová koule, stojící přímo na přední čáře, je hratelná.

1.6 Řádný hlášený strk
Ve hrách, v nichž je hráč povinen hlásit strky, musí být pro každý strk ohlášena zamýšlená koule a kapsa, pokud to není zřejmé. Podrobnosti strku, jako zásahy mantinelů nebo jiné kontaktované nebo i potopené koule nehrají roli. Pro jeden strk lze ohlásit pouze jedinou kouli.
Pro započítání hlášené koule musí být rozhodčí přesvědčený, že byl zahrán zamýšlený strk. Pokud by tedy byla možnost záměny, např. při hraní přes mantinel, kombinace nebo podobného strku, hráč na strku by měl kouli a kapsu hlásit. Je-li rozhodčí nebo soupeř na pochybách, jaký strk má být zahrán, měl by požádat o nahlášení strku.
Ve hlášených hrách může hráč na strku ohlásit „jistotu“ místo koule a kapsy a pak po strku předat hru soupeři. Zda budou koule po jistotě vraceny na stůl, záleží na pravidlech konkrétní hry.

1.7 Sednutí koulí
Koule si může drobně sednout poté, co se zdá, že se již zastavila, nejspíš v důsledku drobných nepřesností koule nebo stolu. Pokud to nevyvolá spadnutí koule do kapsy, je to pokládáno za běžné riziko hry a koule se nepřemisťuje zpět. Pokud koule spadne do kapsy v důsledku takového sednutí, pak je tato navrácena co nejpřesněji do své původní pozice. Pokud si koule sedne do kapsy během nebo těsně před zahráním strku, a má to vliv na strk, rozhodčí obnoví pozici a strk se zopakuje. Hráč na strku není potrestán za strk v okamžiku sednutí koule. (Viz také 8.3 Potopené koule).

1.8 Obnova pozice
Je-li nezbytné obnovit pozici koulí nebo je očistit, rozhodčí umístí posunuté koule do jejich původních pozic podle svých nejlepších schopností. Hráči jsou povinni akceptovat rozhodnutí rozhodčího o umístění.

1.9 Vnější rušení
Pokud se během strku vyskytne vnější rušení, které má vliv na výsledek tohoto strku, rozhodčí obnoví postavení koulí před strkem a strk se zopakuje. Pokud rušení nemělo vliv na strk, rozhodčí přenastaví zasažené koule a hra pokračuje. Pokud koule nelze nastavit do jejich původních pozic, situace se vyhodnotí jako pat.

1.10 Vyžádání rozhodnutí a pravidla protestu
Pokud má hráč pocit, že se rozhodčí dopustil chyby při rozhodování, může rozhodčího požádat, aby přehodnotil své rozhodnutí nebo nevyhlášení rozhodnutí, ale rozhodnutí rozhodčího jsou konečná. Přesto, pokud má hráč pocit, že rozhodčí neuplatňuje pravidla správně, může požádat o rozhodnutí stanovenou odvolací autoritu. Rozhodčí přeruší hru, dokud odvolání probíhá (viz také část (d) pravidla 6.16 Nesportovní chování). Fauly musejí být hlášeny bezprostředně (viz 6. Fauly).

1.11 Odstoupení
Když hráč odstoupí, ztrácí zápas. Například, když hráč rozšroubuje své sešroubované hrací tágo v době, kdy je soupeř u stolu a během soupeřovy rozhodující hry v zápase, bude to pokládáno za odstoupení ze zápasu.

1.12 Pat
Pokud rozhodčí shledá, že není dosahováno žádného pokroku směrem k výsledku, vyhlásí své rozhodnutí a každý z hráčů dostane tři další náběhy u stolu. Pak, pokud rozhodčí usoudí, že stále nedošlo k pokroku, oznámí pat. Pokud souhlasí oba hráči, může být pat vyhlášen i bez odehrání tří dodatečných náběhů. Procedura pro pat je specifikována v pravidlech jednotlivých her.

9. Desítka

9.1 Určení rozstřelu
9.2 Stavění koulí pro desítku
9.3 Řádný rozstřel
9.4 Druhý strk po rozstřelu – push-out
9.5 Hlášené strky a potápění koulí
9.6 Jistota
9.7 Nesprávně potopené koule
9.8 Pokračování hry
9.10 Nastavování koulí
9.11 Závažné fauly
9.12 Pat

9. Desítka

9.1 Určení rozstřelu
9.2 Stavění koulí pro desítku
9.3 Řádný rozstřel
9.4 Druhý strk po rozstřelu – push-out
9.5 Hlášené strky a potápění koulí
9.6 Jistota
9.7 Nesprávně potopené koule
9.8 Pokračování hry
9.10 Nastavování koulí
9.11 Závažné fauly
9.12 Pat

9. Desítka
Desítka je hra s hlášenými strky, hraná s bílou koulí a s barevnými koulemi, číslovanými od 1 do 10. Koule jsou hrány ve vzestupném numerickém pořadí, přičemž nejníže číslovaná koule musí být kontaktována bílou koulí pro vznik řádného strku. Hráč, který řádně potopí kouli č.10, vyhrává hru. Toho může být dosaženo i při rozstřelu bez hlášení koule. Pro strk může být hlášena pouze jediná koule (viz 9.5 Hlášené strky a potápění koulí).

9.1 Určení rozstřelu
Hráč, který vyhrál rozehrání o rozstřel, rozstřeluje jako první (viz 1.2 Rozehrání o pořadí). Běžným formátem je střídavý rozstřel (s ohledem na Směrnice 15, Následující rozstřely).

9.2 Stavění koulí pro desítku
Baevné koule jsou stavěny co nejtěsněji k sobědo trojúhelníkového tvaru, s koulí č.1 v čele trojúhelníku a na zadním bodu stolu a s koulí č.10 ve středu trojúhelníku. Ostatní barevné koule budou umístěny v trojúhelníku bez účelového nebo záměrného rozmístění (viz Směrnice 4, Stavění a naklepání koulí).

Rozmístění koulí pro desítku:

9.3 Řádný rozstřel
Při rozstřelu se uplatňují následující pravidla:
(a) rozehrává se z ruky v záhlaví;
(b) nedojde-li k potopení žádné koule, alespoň čtyři barevné koule musejí dojít na mantinel; jinak jde o faul (viz Směrnice 17, Požadavky na rozstřel)

9.4 Druhý strk po rozstřelu – push out
Pokud nebyl při rozstřelu zjištěn žádný faul, rozstřelující hráč může zvolit push-out pro svůj následující strk. Toto své rozhodnutí musí hráč sdělit rozhodčímu, a tím pro tento strk zruší platnost pravidel 6.2 Chybná první koule a 6.3 Bez mantinelu po kontaktu. Pokud při provedení push-outu nebyl zjištěn žádný faul, určuje soupeř, kdo bude hrát jako další. Koule č.10, potopená při push-outu, se bez penalizace vrátí na zadní bod.

9.5 Hlášené strky a potopené koule
Kdykoliv se hráč na strku pokouší potopit kouli, je požadováno, aby hlásil strky; zamýšlená koule a kapsa musejí být označeny pro každý strk, pokud to není zřejmé. Podrobnosti strku, jako jsou zásahy mantinelu nebo kontakt či potopení jiných koulí, jsou nepodstatné.
Aby rozhodčí strk započítal, musí být přesvědčen, že byl proveden zamýšlený strk, takže pokud je tu možnost záměny při karambolech, kombinacích a podobných strcích, měl by hráč na strku označit kouli a kapsu. Pokud si rozhodčí nebo soupeř nejsou jisti míněným strkem, mohou si hlášení vyžádat.

9.6 Jistota
Hráč na strku po uskutečněném rozstřelu může kdykoliv během hry ohlásit „jistotu“, která mu dovoluje hrát na kouli v pořadí a bez jejího potopení ukončit svůj náběh. Když ovšem hráč na strku kouli v pořadí potopí, střídající hráč má na výběr hrát strk jak leží, nebo vrátit strk soupeři (viz 9.7 Chybně potopené koule, které platí i při jistotách).

9.7 Chybně potopené koule
Pokud hráč netrefí zamýšlenou kouli a kapsu, a potopí hlášenou kouli do nesprávné kapsy nebo potopí jiné koule, jeho náběh končí a střídající hráč má na výběr hrát strk z dané pozice nebo vrátit strk soupeři.

9.8 Pokračování hry
Pokud hráč na strku řádně potopí hlášenou/předepsanou kouli (s výjimkou push-outu, viz 2.4 Druhý strk po rozstřelu – push-out), pak všechny dodatečně potopené koule zůstávají potopené (s výjimkou koule č.10; viz 9.9 Nastavování koulí) a hráč na strku pokračuje dalším strkem. Pokud při libovolném strku řádně potopí hlášenou kouli č.10 (s výjimkou push-outu), vyhrává hru. Pokud hráč hlášenou kouli nepotopí nebo fauluje, hra přechází na soupeře. Nedošlo-li k faulu, je střídající hráč povinen hrát bílou kouli z pozice, zanechané protihráčem.

9.9 Nastavování koulí
Pokud je koule č.10 potopena při faulu nebo push-outu, nebo potopena jako nehlášená koule, případně chybou do jiné kapsy nebo také vyražena ze stolu, je následně nastavena zpět na stůl (viz 1.4 Nastavování koulí). Žádná jiná barevná koule se nikdy do hry nevrací.

9.10 Běžné fauly
Pokud hráč na strku způsobí běžný faul, hra přechází na jeho soupeře. Soupeř rozehrává z ruky a bílou kouli může přitom umístit kamkoliv na hrací plochu (viz 1.5 Hra z ruky).
Za běžné fauly jsou pokládány následující situace:
6.1 Potopení nebo vyražení bílé ze stolu
6.2 Chybná první koule (první zasaženou koulí při každém strku musí být nejníže očíslovaná koule, přítomná na stole)
6.3 Bez mantinelu po kontaktu
6.4 Bez doteku nohy s podlahou
6.5 Vyražená koule ze stolu (pouze koule č.10 se vrací na stůl)
6.6 Dotek koule
6.7 Dvojdotek / spící koule
6.8 Prostrk
6.9 Koule v pohybu
6.10 Vadné umístění bílé
6.12 Tágo na stole
6.13 Hra mimo pořad
6.15 Pomalá hra

9.11 Závažné fauly
Za 6.14 Tři následné fauly je trestem ztráta rozehrané hry
Za 6.16 Nesportovní chování zvolí rozhodčí trest, odpovídající podstatě prohřešku

9.12 Pat
Po výskytu patu zahraje původně rozstřelující hráč nový rozstřel (viz 1.12 Pat)